Jak na škrábance na autě? Víme to!

Obsah:

Mít poškozený lak na autě není nic příjemného. Váš vůz především už postrádá onen punc novosti a luxusu. Nevzhledné oděrky ale mohou mít i finanční dopady! Hlubší poškrábání laku může představovat riziko pro karoserii, která může začít především u starších aut s menší protikorozní ochranou rezivět. Také, pokud se rozhodnete svoje auto prodat, jednoznačně lépe prodáte nablýskanou káru, než poškrábanou plechovku. Ještě důležitější je to v případě, když máte veterána jako investici, kde každé poškození snižuje jeho hodnotu a každý škrábanec vás stojí peníze. A je prokázáno, že v bazarech se mnohonásobně dráže prodávají auta, která na první pohled vypadají dobře, nezávisle na kvalitě jejich motorů, karburátorů nebo brzd.

Jak dochází ke škrábancům?

Co se anatomie laku týče, drtivá většina současných automobilů má na sobě čtyři vrstvy. Základní barva, která má za úkol vytvořit ochrannou a spojovací vrstvu mezi základním materiálem a druhou vrstvou, která už se liší dle barvy auta. Třetí vrstva je z pohledu ochrany před škrábanci nejdůležitější a tou poslední je pak vrstva vosku, která dodá kýžený lesk a také určitou ochranu před vnějšími vlivy. Škrábance a vrypy v laku pak mohou mít nejrůznější původ. Čím je vryp hlubší, tím se samozřejmě odstraňuje komplikovaněji. Nehledě k tomu, že se nemusí jednat jen o škrábance a vrypy přicházející zvenčí. I ten sebedokonalejší a nový lak časem ztrácí svou původní ochranu a mechanické vlastnosti. Už po pár měsících, nebo letech se působením slunečního záření, deště a změn teplot dostavuje praskání povrchu a tvorbě trhlin. Není třeba panikařit, vše se odehrává v řádu mikrometrů, které jsou často okem nepostřehnutelné, nicméně původní celistvost a odolnost je nenávratně tatam. A pak už stačí jen drobný zásah právě v podobě škrábance, či vrypu…

Jaké škrábance známe?

Drobné škrábance

K těm nejjemnějším, které zasáhnou jen povrchovou vrstvu laku, můžete přijít raz dva. Příliš hrubé kartáče v myčce, klíč, kterým se napoprvé nepovedlo trefit do zámku, keř nebo větev zasahující do silnice. To vše může mít dostatečnou sílu k proniknutí do nejsvrchnějších vrstev laku. Nemají obvykle horší následek, než negativní dopad na vzhled. A naštěstí platí, že jak rychle se objeví, tak rychle můžou zmizet. Retušovací pera a lešticí vosky vám pomůžou tyto defekty velmi úspěšně zahladit.

Střední škrábance

Pokud se škrábanec dostane hlouběji, jde už do tuhého – odlétající kamínky na silnici, hlubší rýha od klíčů, nebo i krupobití. To je jen malý výčet toho, co vám může způsobit škody, jdoucí za hranice vosku a barvy samotné. Jde zde také už o čas, postižené místo může začít oxidovat a rozrůstat se. I zde pomůžou speciální retušovací pera a leštěnky, nejlépe s odpovídajícím obsahem abraziva. Není ale ostuda už tuto opravu svěřit odbornému servisu.

Hluboké škrábance

A do třetice, noční můra každého majitele novějšího auta. Hluboký škrábanec, který zasáhne všechny vrstvy a dostane se až na kovový základ. I zde platí pravidlo rychlé reakce, nicméně jakákoliv domácí oprava je víceméně vyloučena. Ne že by nebyla možná, brusné pasty, kotouče, barvy, laky a leštěnky jsou k sehnání na spoustě míst. Je ale škoda si jinak pěkné auto znehodnotit neodbornou opravou, nebo vadu odstranit pouze kosmeticky – u takto hlubokých poškození je nutná opravdu důkladná oprava.

Jak na škrábance?

Způsobů, jak se nechtěné oděrky odstranit existuje velké množství. Jedna z variant je tedy odvézt svůj milovaný vůz do specializované autolakovny, příp. autoservisu, kde vám odborník buď problém vyřeší, nebo by vám měl alespoň dobře poradit. Pokud se ale rozhodnete opravit si tuto nepříjemnost sami, máme k dispozici tyto již zmíněné varianty:

1) Vosky

Auto-vosky slouží především pro dokonalý lesk vašeho auta. Některé nabízené vosky obsahují také malé abrazivní součástky, a slouží tak i k odstranění drobných škrábanců. Jedná se o mikro poškození laku, způsobené například kartáči v automatické myčce aut. Použití vosku je jednoduché, pokud ale chcete dosáhnout dokonalého vzhledu, má i nanášení vosku svá pravidla.

Návod:

  • Jako první je potřeba automobil dokonale umýt a zbavit jej drobných prachových součástek. Mytí auta je samozřejmě nejlepší provádět ručně, za pomoci měkkého hadříku a speciálního auto-šamponu.
  • Po odstranění všech nečistot auto umyjeme čistou vodou. Také sušení vozu je důležitou součástí. Jelikož jsou vosky na mastné bázi, je nutné, aby byl vůz před jejich aplikací zcela suchý. K dosušení karoserie lze použít ručník nebo utěrku z jemného mikrovlákna.
  • Poté aplikujte vosk, který může také obsahovat abrazivní částice, které zakryjí drobné škrábance a oděrky laku auta. Nanášení vosku probíhá pomocí speciálního aplikátoru nebo čistou utěrkou z mikrovlákna. Přesné instrukce jsou vždy uvedeny v příbalovém letáku.

2) Retušovací fixy a pera

Pokud je problematický škrábanec na vašem autě spíše malý a ne příliš hluboký, hodí se k jeho opravě především retušovací fixy či pera. K dostání jsou v internetových obchodech, najít je můžete také ve specializovaných kamenných prodejnách. Fungují především při poškrábání od drobných kamínků. Většina z retušovacích fixů jde aplikovat na jakoukoli barvu laku. Fixy i pera jsou praktická především svojí malou velikostí, tedy i skladností. Jejich obsah je odolný vodě i UV záření.

Běžný návod na použití:

  • Uzavřený fix protřepejte a posléze z něj sundejte ochranný klobouček.
  • Přiložte fix na škrábanec a pomocí aplikátoru začněte rýhu plnit.
  • Po naplnění škrábance otřete suchým hadříkem přebytečnou hmotu a nečistoty kolem. Fix nezapomeňte znovu uzavřít.
  • Opravenou část laku nechte uschnout, nejlépe na přímém slunci. Poté je možné hmotu dle potřeby doleštit.

3) Brusné pasty

Tato varianta opravy funguje u větších vrypů či škrábanců. Brusné a leštící pasty můžete zakoupit v internetových obchodech, ve specializovaných prodejnách i supermarketech. Na rozdíl od retušovacích fixů a per se nedoporučuje používat brusnou pastu na přímém slunci. Druhů a typů past existuje velké množství. Je možné vybrat si brusnou pastu podle barvy svého vozidla, k sehnání jsou také pasty bezbarvé. Pasta je směsí nejrůznějších abraziv, rozmíchaných v tuhém (nejčastěji) tukovém základu. Samozřejmostí kvalitnějších past je jejich netoxičnost, nedráždivost a nulový zápach. Brusné a leštící pasty dokáží často kromě odstranění škrábanců také zintenzivnit barvu vašeho vozidla. Podle potřeby si můžete vybrat pastu na ruční broušení, či za použití leštičky. U menších rýh je možné použít brusnou pastu ručně, u hlubších škrábanců se doporučuje využití brusných kotoučů.

Pokud budete používat pastu ručně, je postup následující:

  • Pastu naneste pomocí hadříku na poškozený lak a krouživými pohyby ji rozetřete. Je možné nanést brusnou či leštící pastu opakovaně a celý postup opakovat, dokud nedosáhnete požadovaného vzhledu vašeho auta.

4) Brusné kotouče

Pro opravdu hluboké rýhy v laku se doporučuje využít pastu v kombinaci s brusným kotoučem. Opět je lepší, nepoužívat jej na přímém slunci.

Návod:

  • Pomocí brusných kotoučů je potřeba zbrousit lak na jeho podkladovou barvu. Tím srovnáte rýhu.
  • Dále nanesete speciální karosářský tmel, který necháte řádně vytvrdnout. Po zaschnutí tmel brusnými kotouči přebrousíte.
  • Přetmelené místo přestříkejte autolakem v potřebném odstínu vašeho auta.

Pokud nanesete příliš silnou vrstvu laku, bude vám stékat a na nepoškozené vrstvě laku vytvářet kapky. Barvu je potřeba aplikovat ze vzdálenosti alespoň 30 cm od povrchu karoserie. Tím zabráníte stékání laku a vytváření nechtěných kapek na nepoškozených místech karoserie.

Poslední příspěvky