Jak opravit prasklý nárazník snadno a rychle?
Obsah článků
Prasklý nárazník patří mezi nejčastější defekty našich automobilů. Spousta řidičů řeší tento problém jeho výměnou, ne vždy je však toto zdlouhavé a nákladné řešení nutné. V některých případech bývá i problém takovýto náhradní díl sehnat, o vhodném odstínu barvy ani nemluvě. Celá výměna se tak může protáhnout na několik týdnů a zapojit musíte i šikovného lakýrníka, aby byla náhrada opravdu povedená.
Jako další varianta se tedy nabízí oprava postiženého místa. Zručný opravář dokáže divy, ale menší opravy zvládne i spousta domácích kutilů amatérů. A my se nyní podíváme, jak na to.
Malý defekt, malá oprava
Náročnost opravy nárazníku je samozřejmě přímo úměrná velikosti poškození. Drobné škrábance a oděrky dnes příliš řešit nebudeme. Na ty je nejlepší korekční tyčinka, lešticí pasta a podobné, víceméně „kosmetické“ prostředky, kterým se věnujeme jinde.
Zaměřeno na praskliny
Nejčastější defekt, se kterým se v rámci oprav nárazníků můžete potýkat, jsou praskliny různého druhu. A existuje samozřejmě několik osvědčených postupů, jak se s takovou prasklinou vypořádat. Při opravách nárazníků obvykle využíváme vlastností materiálu, ze kterého jsou vyrobeny. V drtivé většině případů se jedná o nějakou formu plastu, který lze například úspěšně svařovat – jakkoliv se nám to může zdát podivné. Potřebujete ovšem speciální pájku nebo svářečku plastů. Ta dokáže prasklé místo nahřát až do natavení a opět spojit. Při větších prasklinách, nebo v případě chybějícího materiálu je nutné mezeru doplnit kouskem vhodného plastu, který místo zacelí. Rozsáhlé praskliny je zase dobré v místě opravy posílit a vyztužit kovovými sponami. Celé místo je pak samozřejmě nutné zabrousit, případně zatmelit a nalakovat. I tato činnost se dá s trochou šikovnosti a ve vhodných podmínkách zvládnout svépomocí.
Menší praskliny a nerovnosti se dají úspěšně opravit také pomocí horkovzdušné pistole, která je přece jen běžnějším vybavením mnoha dílen a garáží. Oprava i zde funguje na principu nahřátí poškozeného místa a jeho následného zacelení – buď samovolně, nebo s přidáním plastu. I v tomto případě následuje proces přebroušení a přelakování. V obou variantách je nutné s těmito dokončovacími pracemi počkat do důkladného vychladnutí opravovaného místa.
Při práci s horkovzdušnou pistolí, pájkou, či svářečkou je také samozřejmě na místě nejvyšší opatrnost. Kvůli ochraně ostatních částí automobilu a také pro lepší přístup k místě opravy doporučujeme tyto práce provádět na demontovaném nárazníku.
Pokud se vám nechce s výše uvedenými nástroji pracovat, nebo je nemáte k dispozici, můžeme vám doporučit alternativu v podobně lepidla na plasty. Tato alternativa však funguje v případě spíše menších prasklin, kde nedošlo k odlomení části nárazníku. A je opravdu nutné použít k tomu určené lepidlo. Obyčejné vteřinové lepidlo zdánlivě prokáže stejnou službu, ta ale nebude mít dlouhého trvání