Jak si poradit s pylem na autě?
Obsah článků
Nemusíte být nutně alergici, aby vám pyl způsobil vrásky na čele. Stejně jako trápí nás a naše dýchací cesty, tak může potrápit i naše auta, motocykly a vůbec vozidla všeho druhu. A jelikož je toto téma právě aktuální, není marné si říct, jaká rizika nám v tomto ohledu hrozí, jak se jich vyvarovat a jak si případně poradit s následky. Ačkoliv je toto téma známé a periodicky se opakující každý rok, ne každý ho vnímá a správně řeší. A věřte, že pokud nemáte auto 24 hodin denně hermeticky uzavřené v garáži, pyl si k němu svoji cestičku ve větší nebo menší míře najde vždycky.
Máme se pylu bát?
Pokud parkujete pod rozkvetlými stromy a začne foukat, není nutné propadat panice a hledat nové parkovací místo. Samotný pyl je v podstatě neškodný. Lak nijak nezatěžuje, nenarušuje, ani nezanechává trvalé následky. Z tohoto hlediska jde spíše o problém estetický, protože vytváří nepěkný povlak. Auto pak ztrácí na lesku a vzhledu jako takovém. Problém může nastat v případě oken, která se v extrémním případě mohou stát neprůhledná a nemusí pomoct ani zásah ostřikovače a stěračů, které mnohdy napáchají víc škody než užitku a z pylového poprašku vytvoří nevábné šmouhy napříč celým předním sklem. V tomto případě je lepší vzít hadici, auto opláchnout, nebo zajet na rychlou návštěvu myčky. Ale předtím zkontrolovat předpověď počasí, zda se neblíží nějaký vydatný dešťový mrak, který problém vyřeší taky, byť méně elegantně, zato však bezpracně.
Před dlouhodobým parkováním pod stromy na jaře a v létě však přece jenom musíme trochu varovat. Krom pylu často z květů a plodů padá míza, která dokáže nejen vázat spoustu nečistot a prachu, ale v kombinaci s ptačím trusem už dokáže na laku napáchat nepěkné škody. Občasná návštěva ruční myčky tak ani v tomto případě není na škodu.
Kdy jste naposledy měnili pylový filtr?
Některé řidiče to možná překvapí, ale i vaše auto má pravděpodobně pylový (nebo také kabinový) filtr. Ten slouží jednoduše k tomu, aby zachytával prach, drobné nečistoty a samozřejmě také pyl. I ten nejzákladnější filtr si dokáže poradit až s 90 % těchto částic, s časem však jeho efektivita klesá. Interval jeho výměny by neměl přesáhnout dva roky; pakliže vás trápí astma či alergie, jeden rok při běžném provozu.
Na druhou stranu, ani sebelepší filtr vás neochrání stoprocentně. Stačí otevřít dveře, nebo stáhnout okénko a pyl je uvnitř. Opět se nejedná o žádnou katastrofu, ale když se přidá zrníčko k zrníčku, za chvíli je z toho žlutý povlak na palubní desce, v přihrádkách, o sedačkách a čalounění nemluvě. A to je opět špatná zpráva pro všechny, které trápí pobyt v prašném a nečistém prostředí. O alergicích na pyl ani nemluvě. Takže jako se staráte o auto zvenčí, měli byste mu poskytnout péči i zevnitř. Vysavač a čisticí ubrousky udělají spoustu práce za málo peněz a rozhodně se vyplatí si těchto dvacet minut na rychlý úklid jednou měsíčně vyhradit.
Doufáme, že se Vám článek líbil.