Renovace autolaku karoserie – čím začít?
Obsah článků
Lak karoserie je věcí, o kterou je potřeba se starat a věnovat ji určitou pozornost. Je to defacto „kůže“ našeho automobilu, která se dostává do kontaktu s okolním prostředím. Například, u starších aut lak už nemá ten krásný lesk jako před několika lety, objevují se na něm nevzhledné matné mapy, či jiné zabarvení, sem tam nějaký škrábanec, v horším případě začínající koroze. Jak si v této situaci nejlépe poradit a zahájit renovaci autolaku?
Zjistit rozsah škod
Základem je vždy důkladná prohlídka karoserie, buď pomoci slunečného světla nebo silnější svítilny, díky čemuž uvidíte „pavučiny“ (hologramy), drobné škrábance, puchýřky a jiné defekty. Poté už budete vědět, jaké další kroky vás mohou čekat a co budete muset udělat nebo kolik peněz připravit na odstranění těchto defektů. Domácím kutilům a nadšeným automobilistům jistě udělá radost zjištění, že základní renovace půjde udělat i svépomocí. Je však potřeba dodržovat jistá pravidla.
Lesk jako blesk
Ať už bude vaším cílem hlubší a detailnější obnovení laku nezbytný je vždy čistý a suchý povrch, proto umyjte a vysušte auto. Doporučujeme „dvoukyblíkovou“ mycí metodu a alespoň 2-3 velké utěrky z mikrovlákna na sušení. Ještě před samotným leštěním laku je třeba mít leštěný povrch dokonale čistý a suchý – proto dělejte tuto proceduru raději v garáži.
Oprava škrábanců, odstranění koroze
Vyčištění a vysušení je nezbytným základem v jakémkoliv případě – i když se pustíte do odstranění škrábanců. Budete-li operovat na menším, vymezeném prostoru, je lépe okolí zakrýt maskovací páskou. Pokud na opracovávaném místě jsou jemné škrábance, stačí zbrousit (pokročilejší uživatelé mohou využít brusný papír a brusku nebo brusnou pastu, v takovém případě pomohou produkty značky Menzerna) a pak následně zakrýt voskem nebo sealantem.
Pokud už je škrábanec hlubší, zasahuje až do materiálu karoserie a začal oxidovat, je postup o něco složitější. Někteří karosáři doporučují použití tzv. konvertoru rzi, jejichž nabídka je poměrně široká na trhu – od Brunox Epoxy až po profesionální, rychle polymerizující se konvertory značky Chelade. Po vybroušení až do hladkého kovu doporučujeme ošetřit místo isopropilovým lihem, nanést konvertor a nechat ho polymerizovat se (změní barvu na černou). Následně můžete použít primer – základovku, zbrousit případné nerovnosti, a až pak se pustit do lakování. Děláte-li to sami, doporučujeme si nechat namíchat barvu podle spektrografu.
Anebo…
Jak vidíte, tento proces je složitějším a může Vás dostat i do slepých uliček v podobě nezbytnosti převaření kousku karoserie (je-li silně poškozen korozí). Abyste neztráceli zbytečně čas, doporučujeme se spojit s opravdovými odborníky na opravy karoserií, kteří veškerou práci obstarají za vás – se zaručeně perfektním výsledkem a za skvělou cenu.