Obsah článků
Říkáte si, že by vaše kola potřebovala dát trochu do pořádku a vrátit jim hezký vzhled, který na cestách dostává zabrat při každé jízdě? Dobrou zprávou je, že možností je hodně a je tedy z čeho vybírat. Účelem renovace alu kol je tedy primárně odstranění vzniklých nerovností a defektů a většinou také nanesení nové povrchové úpravy. Po opravě škrábanců či rýh disků případně řádném vyčištění často vyvstává otázka čím a jak kola nalakovat.
Ne každý si totiž uvědomuje, že kola dokážou nenápadně, ale zásadně ovlivnit kompletní vzhled auta a dojem, který na nás dělá. A to jak kladně, tak i negativně. A nejen z tohoto důvodu by mělo být v našem zájmu udržovat kola v tom nejlepším možném stavu. To mimo jiné zahrnuje také občasnou ozdravnou kúru v podobě renovace.
Každá renovace probíhá trochu jinak a dle stupně poškození vyžaduje jiný přístup. Ale obecně by se dala shrnout do několika základních bodů:
V případě, že je na kole znát nějaká deformace, nebo prasklina, ještě stále není nic ztraceno. Šikovný opravář si poradí i s tímto a s příslušným vybavením lze úspěšně disk vrátit do původního tvaru, případně zacelit praskliny.
Před jemnějšími opravami povrchu nebo laku je zapotřebí si kolo odpovídajícím způsobem připravit. To znamená dokonale obrousit, vyčistit a odmastit. Pokud se tak nestane, nemůžete od dalších akcí očekávat stoprocentní úspěšnost.
Tady nezbývá než doporučit důkladné prostudování návodu k příslušnému tmelu a dodržování pokynů výrobce. Po zatmelení všech nerovností a dostatečném zaschnutí dochází zpravidla k přebroušení povrchu, případně použití plniče k zacelení i těch nejmenších otvorů.
Barvení a lakování už vyžaduje jistou dávku šikovnosti a praxe. Obvykle se doporučuje nanést dvě rovnoměrné, přiměřeně silné vrstvy a na závěr použít bezbarvý lak. Důležité je barvení a lakování provádět v pokud možno bezprašném prostředí a barvu i lak nechat řádně zaschnout.
Z výše uvedených bodů vyplývá, že přebroušení a zatmelení drobných škrábanců lze bez problémů zvládnout svépomocí. I barvení a lakování zvládne šikovný kutil sám, i když pravděpodobně ne s úplně nejlepším výsledkem.
Nabízí se samozřejmě domácí, kutilská varianta mokrou barvou či sprejem v garáži nebo dílně, ale pokud nejste opravdu šikovní a nemáte s touto prací zkušenosti, výsledek pravděpodobně nebude valný a také ne dlouhodobý. Pokud vám opravdu záleží na dobrém vzhledu a kvalitě, je pro vás jasnou volbou si kola nechat nalakovat buďto klasickým lakováním, nebo takzvaným komaxitem.
V případě komaxitu se prášková barva nanáší a pomocí elektrostatiky přichytává na výhradně kovový materiál. Barevná vrstva se pak za vysokých teplot (250 °C) zapéká a získává tak požadovaný vzhled a vlastnosti. K přednostem komaxitu patří zejména větší odolnost vůči mechanickému poškození zvenčí (škrábance, otlučení). To je ale vyváženo nižší flexibilitou barvy, což může vést ke snadnějšímu praskání barvy.
Barva nanesená klasickým lakováním je tedy logicky pružnější, zpravidla lépe vypadá, ale oproti oděrkám není odolná jako komaxit. Pokud jste pořád na vážkách a nevíte si stále moc rady, neuděláte nikdy chybu, obrátíte-li se na osvědčenou a zavedou profesionální autolakovnu, kde vám poradí a pomohou ochotně a profesionálně.
Orbitální leštička je skvělý nástroj pro dosažení profesionálního vzhledu vašeho vozidla. Správné použití této technologie…
Jaro je tu a je čas připravit své auto na novou sezónu. Jarní údržba vozidla…
Automobilový lak je jakousi vizitkou vozidla. Jeho lesk a bezchybný vzhled mohou odrážet péči majitele…
Dekontaminace autolaku představuje kritický krok v rámci údržby vozidla, který nese mnohem širší význam než…
… a nejenom na autě, doplňujeme nadpis dnešního článku. Zima je zejména pro motoristy velmi…
Máte také pocit, že jste teprve nedávno schovali zimní výbavu a připravovali auto na letní…