Blog

Jak správně lakovat plasty?

Plastů je kolem nás všude dost a naše automobily nejsou výjimkou. A jestli vás zajímá, jak je to s jejich lakováním, více informací najdete v následujícím článku. Samotné lakování plastů je v mnoha ohledech podobné lakování plechů, a jako při každé činnosti, i zde je potřeba dbát na správné postupy a zásady.

Příprava dílu

Samotným začátkem je demontáž a sejmutí lakovaného dílu. Vždy je nejvhodnější mít díl při lakování mimo zástavbu, jen v nejnutnějších případech lakujte namontovaný díl. Jinak lakovanou součástku též zbavte všech lišt, šroubů, nálepek, těsnění a podobně. A opět jen v krajních případech používejte k zakrytí dalších komponent maskovací pásku.
Pokud je to váš případ, v dalším kroku opravte škrábance, deformace a poškození. Na to se nejčastěji používá tmel, nezapomeňte však sáhnout po tom určeném na plasty.

Než začnete lakovat

Než vezmete sprej nebo lakovací pistoli do ruky, musíte vhodně připravit povrch dílu. To znamená především díl dokonale vyčistit a odmastit. Zejména odmaštění je důležité prakticky ve všech krocích, jakákoliv mastnota může způsobit nepřilnavost barvy či laku, a následný vznik puchýřků a prasklin.
Samotná barva se také obvykle nestříká rovnou na surový povrch dílu. Nejvhodnější je nanést nejprve mezivrstvu základové barvy na plasty. Pokud se jedná o pohledový díl, kde je žádoucí hladký povrch, je vhodné použít také plnič, který zacelí drobné nerovnosti a deformace.


Poté, co na díle zaschne základová barva, případně plnič, je obvykle nutné povrch obrousit. Optimální je použít jemnější brusný papír a povrch udržovat navlhčený. A i po této operaci následuje očištění a odmaštění povrchu – v této fázi také dejte pozor, aby vám na díle nezůstávaly vlákna z utěrek a podobné nečistoty, které ve finále mohou zapříčinit nevzhledné defekty na finálním dílu.

Samotné lakování

Jakmile máte hladký, čistý, odmaštěný a suchý díl připravený, můžete přistoupit k samotnému lakování požadovanou barvou. Tady je nutná určitá zručnost a zkušenost, vždy se však snažte barvu na povrch dílu spíš z výšky „prášit“ než přímo stříkat. Vyvarujte se také silným vrstvám laku, které vedou k jeho stékání, je lepší nanést postupně spíše více tenkých vrstev.
V momentě, kdy jste s výsledkem spokojeni (nezapomeňte, že barva po zaschnutí mírně změní odstín a lépe kryje), nechte díl důkladně oschnout a pokud to máte v plánu, celý proces lakování ještě zopakujte s bezbarvým lakem pro zvýšení lesku a ochrany dílu.

 

Pár rad na závěr

A ještě několik obecných informací. Jako u každého lakování, i zde je důležité pracovat v co nejčistším, pokud možno bezprašném prostředí, bez přímého působení slunečního svitu. Zásadní je také dodržování pokynů a časových intervalů udávaných výrobci laků a ostatních prostředků. A hlavně nezapomeňte, že dobrý výsledek chce čas, pečlivost a v nejlepším případě nějaké ty zkušenosti. Takže jestli se na lakování plastů necítíte, jednoduše to nechte na United-6.

united_socialunit_cz

Recent Posts

Jak si poradit s pylem na autě?

Nemusíte být nutně alergici, aby vám pyl způsobil vrásky na čele. Stejně jako trápí nás…

2 dny ago

Obnova kůže na volantu

Kůže na volantu je jakousi vizitkou vašeho vozu. Je to místo, kam se vaše ruce…

3 dny ago

Jak pracovat s orbitální leštičkou

Orbitální leštička je skvělý nástroj pro dosažení profesionálního vzhledu vašeho vozidla. Správné použití této technologie…

1 měsíc ago

Příprava auta na jaro a jarní údržba vozidla

Jaro je tu a je čas připravit své auto na novou sezónu. Jarní údržba vozidla…

1 měsíc ago

Oprava autolaku v kostce

Automobilový lak je jakousi vizitkou vozidla. Jeho lesk a bezchybný vzhled mohou odrážet péči majitele…

4 měsíce ago

Důležitost dekontaminace autolaku

Dekontaminace autolaku představuje kritický krok v rámci údržby vozidla, který nese mnohem širší význam než…

4 měsíce ago