Obsah článků
Lak karoserie je věcí, o kterou je potřeba se starat a věnovat ji určitou pozornost. Je to defacto „kůže“ našeho automobilu, která se dostává do kontaktu s okolním prostředím. Například, u starších aut lak už nemá ten krásný lesk jako před několika lety, objevují se na něm nevzhledné matné mapy, či jiné zabarvení, sem tam nějaký škrábanec, v horším případě začínající koroze. Jak si v této situaci nejlépe poradit a zahájit renovaci autolaku?
Základem je vždy důkladná prohlídka karoserie, buď pomoci slunečného světla nebo silnější svítilny, díky čemuž uvidíte „pavučiny“ (hologramy), drobné škrábance, puchýřky a jiné defekty. Poté už budete vědět, jaké další kroky vás mohou čekat a co budete muset udělat nebo kolik peněz připravit na odstranění těchto defektů. Domácím kutilům a nadšeným automobilistům jistě udělá radost zjištění, že základní renovace půjde udělat i svépomocí. Je však potřeba dodržovat jistá pravidla.
Ať už bude vaším cílem hlubší a detailnější obnovení laku nezbytný je vždy čistý a suchý povrch, proto umyjte a vysušte auto. Doporučujeme „dvoukyblíkovou“ mycí metodu a alespoň 2-3 velké utěrky z mikrovlákna na sušení. Ještě před samotným leštěním laku je třeba mít leštěný povrch dokonale čistý a suchý – proto dělejte tuto proceduru raději v garáži.
Vyčištění a vysušení je nezbytným základem v jakémkoliv případě – i když se pustíte do odstranění škrábanců. Budete-li operovat na menším, vymezeném prostoru, je lépe okolí zakrýt maskovací páskou. Pokud na opracovávaném místě jsou jemné škrábance, stačí zbrousit (pokročilejší uživatelé mohou využít brusný papír a brusku nebo brusnou pastu, v takovém případě pomohou produkty značky Menzerna) a pak následně zakrýt voskem nebo sealantem.
Pokud už je škrábanec hlubší, zasahuje až do materiálu karoserie a začal oxidovat, je postup o něco složitější. Někteří karosáři doporučují použití tzv. konvertoru rzi, jejichž nabídka je poměrně široká na trhu – od Brunox Epoxy až po profesionální, rychle polymerizující se konvertory značky Chelade. Po vybroušení až do hladkého kovu doporučujeme ošetřit místo isopropilovým lihem, nanést konvertor a nechat ho polymerizovat se (změní barvu na černou). Následně můžete použít primer – základovku, zbrousit případné nerovnosti, a až pak se pustit do lakování. Děláte-li to sami, doporučujeme si nechat namíchat barvu podle spektrografu.
Jak vidíte, tento proces je složitějším a může Vás dostat i do slepých uliček v podobě nezbytnosti převaření kousku karoserie (je-li silně poškozen korozí). Abyste neztráceli zbytečně čas, doporučujeme se spojit s opravdovými odborníky na opravy karoserií, kteří veškerou práci obstarají za vás – se zaručeně perfektním výsledkem a za skvělou cenu.
Nemusíte být nutně alergici, aby vám pyl způsobil vrásky na čele. Stejně jako trápí nás…
Kůže na volantu je jakousi vizitkou vašeho vozu. Je to místo, kam se vaše ruce…
Orbitální leštička je skvělý nástroj pro dosažení profesionálního vzhledu vašeho vozidla. Správné použití této technologie…
Jaro je tu a je čas připravit své auto na novou sezónu. Jarní údržba vozidla…
Automobilový lak je jakousi vizitkou vozidla. Jeho lesk a bezchybný vzhled mohou odrážet péči majitele…
Dekontaminace autolaku představuje kritický krok v rámci údržby vozidla, který nese mnohem širší význam než…