Oprava plastového nárazníku
Obsah článků
Ačkoliv je automobilový nárazník (jak už z jeho názvu vyplývá) určen k tlumení a absorpci nárazů, málokterý řidič se smíří s jeho poškozením. Někomu se nehody vyhýbají, někdo je naopak přitahuje, ale i sebeopatrnější řidič se sem tam nevyhne nějakému tomu defektu. Ale jak na ně?
Není defekt jako defekt
Dalo by se říct, že zda platí přímá úměra a jednoduchý vzorec: malé poškození = malý problém. Náročnost opravy pak stoupá spolu s rozsahem škody. Ty nejjednodušší korekce spíše kosmetických vad zvládneme obvykle sami, s těmi náročnějšími musíme většinou požádat o pomoc odborníky. S čím se tedy v rámci oprav plastového nárazníku můžeme nejčastěji setkat?
Drobné, mělké škrábance
K tomuto typu poškození můžeme přijít velice snadno. I když se vývojáři automobilů snažní vlastnosti laků neustále vylepšovat, pořád jsou poměrně měkké a při setkání s nákupním vozíkem, dveřmi jiného automobilu, nebo odlétajícím štěrkem ze silnice vždy tahají za kratší konec. Na druhou stranu, pokud se jedná o povrchový škrábanec, který nejde příliš hluboko, můžete ho dosti úspěšně zakrýt kvalitní pastou, nebo korekčním perem a následným rozleštěním.
Hluboké škrábance
Horší situace nastane, pokud si na nárazník pořídíte hluboký škrábanec, který jde přes všechny vrstvy laku. V těchto případech už rozleštění nestačí a je potřeba postižené místo důkladně vyčistit, přebrousit a přelakovat. Ideálně s mezikrokem v podobě aplikace plnidla, které zajistí (jak jinak) vyplnění miniaturních nerovností a lepší krytí. Tyto činnosti se už dosti těžko provádí na parkovišti, nebo před domem – nejlepší výsledek vyžaduje co nejčistší prostředí a ochranu před přímým sluncem.
Promáčkliny a deformace
Po střetu s jiným nárazníkem, sloupkem nebo dopravní značkou musí majitelé vozů velmi často řešit problém v podobě různých promáčklin a deformací. Tady už je každá rada drahá a přes nespočet internetových „babských“ rad doporučujeme tyto opravy přenechat profesionálům. Se správným vybavením se dá řada deformací opravit bez nutnosti demontáže nárazníku, někdy je ale nezbytné jej sundat. A i tady hrozí neodbornou manipulací další poškození. A i tady nebývá výjimkou nutnost postižené místo přelakovat, existují ovšem i metody, kdy lze nárazník vrátit do původního stavu, bez narušení lakované vrstvy.
Praskliny, díry
Ačkoliv jsou nárazníky velmi odolné a pevné, pořád se bavíme v podstatě o kusu plastu, který má svoje hranice. Pokud se vám, nebo někomu jinému povedlo udělat do nárazníku díru, nebo prasklinu, troufáme si tvrdit, že tady už si sami neporadíte. Tyto deformace je potřeba speciálními nástroji doslova zaplátovat či sešít a celý zákrok co nejlépe zahladit a zamaskovat. Pamatujte však, že nárazník má především chránit vás a vaše spolucestující. Jakmile je příliš narušena jeho struktura, není schopen tuto funkci plnit a někdy je tak mnohem lepší nárazník vyměnit, než se ho snažit za každou cenu opravit.